Now Reading
Mantra

Mantra

Mantra

Σύμφωνα με τον Swami Satyananda Saraswati, εδώ και εκατοντάδες χρόνια οι άνθρωποι
προσπαθούν να ελέγξουν τον νου, και συνήθως αποτυγχάνουν. Ο νους ποτέ δε σταματά να σκέφτεται. Είτε βρίσκεται σε συνειδητό επίπεδο, είτε στο ασυνείδητο, ο νους δε σταματά ποτέ. Λειτουργεί, χωρίς καν να το συνειδητοποιήσουμε, κάθε φορά που είμαστε απασχολημένοι. Η κίνηση του νου δε σταματά ποτέ. Δε νικιέται ο νους, ούτε δαμάζεται. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, χρειαζόμαστε τα μάντρα, αυτά που λειτουργούν στα βαθύτερα επίπεδα του νου.

Η επιστήμη των μαντρα είναι κομμάτι της τάντρα.

 

Τί είναι τα μάντρας

“Mantra is a vehicle for expansion of mind and liberation of energy.”

Όταν κανείς τραγουδά, όποιο τραγούδι και αν τραγουδά, δημιουργεί ένα ρυθμό, και προσκαλεί και άλλους να συμμετέχουν στο τραγούδι. Το τραγούδι αυτό δημιουργεί μια δύναμη που αλλάζει ολόκληρο το είναι μας. Σε κάποια στιγμή όλης αυτής της αλλαγής, είμαστε ικανοί να υπερβούμε τα όρια και τους φραγμούς που μας εμποδίζουν να εξελιχθούμε. Αυτό συμβαίνει με τα μαντρας.

Μα σημαίνει νους και ντρα σημαίνει υπερβαίνω.

Μάντρα είναι ένας ήχος με μορφή και δύναμη.

Τα μάντρας αποτελούνται συνήθως από μια συλλαβή, μια λέξη, ένα στίχο, πιθανότατα στα σανσκριτικά, με έννοια ή χωρίς, και τα απαγγέλλουμε δυνατά, ψιθυριστά, σιωπηλά ή πνευματικά, σαν καθημερινή πρακτική. Οι ήχοι που δημιουργούμε και οι ήχοι που λαμβάνουμε από την απαγγελία των μάντρας, δημιουργούν συντονισμένα ηχητικά κύματα στο νου. Αυτά τα κύματα έχουν διάφορες μορφές γνωστές ως mandalas, οι οποίες φτάνουν ως τα βάθη του νου.

 

Η πρακτική ενός μάντρα

 

Η διαδικασία της πρακτικής ενός μάντρα είναι απλή. Αρχικά καθόμαστε σε μια θέση διαλογισμού, με ίσια τη σπονδυλική στήλη. Έπειτα, συγκεντρώνουμε τον νου και το βλέμμα στην άκρη της μύτης, ή σε κάποιο κέντρο, ώστε να μην κινούνται τα μάτια, και να μπορεί να δημιουργηθεί μια σταθερότητα στο συνειδητό επίπεδο. Είναι απαραίτητο να μείνει ακίνητο το βλέμμα. Τα μάτια κλείνουν λοιπόν, αφού προηγουμένως είχαν εστιάσει στην άκρη της μύτης. Η μύτη συνδέεται με το περίνεο, που είναι και η θέση του πιο σημαντικού ενεργειακού κέντρου, του mooladhara chakra. Μπορείτε να συγκεντρωθείτε και σε άλλα σημεία του σώματος όπως ο αφαλός, η περιοχή της καρδιάς, το κέντρο των φρυδιών, κ.α.

Επόμενο βήμα είναι να συγκεντρωθείτε στην αναπνοή, τη φυσική αναπνοή (15 γύρους/λεπτό). Η αναπνοή γίνεται αντιληπτή στην άκρη της μύτης, περνώντας μέσα από τα δύο ρουθούνια. Συγχρονίστε την απαγγελία του μάντρα σας με τη φυσική σας αναπνοή, ή ένα μάντρα με την εισπνοή και ένα με την εκπνοή, ή περισσότερα από ένα με την εισπνοή. Αυτό είναι δική σας επιλογή.

Για να είναι ολοκληρωμένη η πρακτική σας χρειάζεστε ένα μάλα. Το μάλα το χρησιμοποιούμε για να μπορεί ο νους να συγκεντρωθεί στην πρακτική, και για να γνωρίζουμε πόση πρακτική έχουμε κάνει. Το κρατάμε στο δεξί μας χέρι με τον αντίχειρα και τον παράμεσο. Το μέσο δάκτυλο μετακινεί το μάλα προς την παλάμη, ενώ το μικρό δεν έρχεται σε επαφή μαζί του. Μόλις ολοκληρωθεί ένας γύρος, ξεκινάμε το δεύτερο. Συνήθως ένα μάντρα το επαναλαμβάνουμε 108 φορές.

Η πρακτική των μάντρας γίνεται ιδανικά νωρίς νωρίς το πρωί, και έπειτα το βράδυ πριν τον ύπνο. Μπορεί επίσης να επαναληφθεί νοητικά οποιαδήποτε στιγμή μέσα στη μέρα. Το καλύτερο θα ήταν να γίνεται καθημερινά.

 

Κάθε μάντρα που απαγγέλλουμε χρειάζεται να έχει έναν συγκεκριμένο σκοπό. Είτε αυτός είναι η υγεία, η σοφία ή η φώτιση, ο σκοπός πρέπει να είναι συγκεκριμένος και το μάντρα θα στοχεύσει επάνω του σαν ακτίνα του λέιζερ.

 

Κατα τη διάρκεια της απαγγελίας του μαντρα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα οπτικό ερέθισμα. Αυτό μπορεί να είναι ένα yantra, ένα σταθερό σημείο, μια φλόγα, ο ήλιος ή η εικόνα ενός αγίου.  Το μάντρα είναι ο νους που πετά σαν ένα πουλί πάνω από τον ωκεανό. Ο ωκεανός είναι η συνειδητότητα, και είναι απέραντος. Μέσα στην απεραντοσύνη του, το πουλί που πετά χρειάζεται ένα σημείο να ξαποστάσει, να στηριχθεί, μια βάση μακριά από τους περισπασμούς των αισθήσεων. Το yantra ή το οπτικό ερέθισμα είναι το ξύλο στον ωκεανό που θα ξαποστάσει το πουλί. Όταν ξαναπετάξει πάνω στον ωκεανό, θα θυμάται πού βρίσκεται το yantra για να το ξανασυναντήσει.

 

Όσο απαγγέλλουμε το μάντρα δεν πρέπει να έχουμε ένταση. Ο νους χρειάζεται να είναι ελέυθερος. Ξεχάστε τον εαυτό, το σπίτι σας, το περιβάλλον γύρω σας και γίνετε ένα με το μάντρα σας. Δεν είναι σκοπός μας η συγκέντρωση, αλλά να αποσυρθούν οι αισθήσεις και να σταθεροποιηθεί ο νους. Ακόμη και χωρίς συγκέντρωση, το μάντρα θα κάνει τη δουλειά του. Είναι μια απλή πρακτική μετασχηματισμού της πνευματικής κατάστασης του ανθρώπου, και ένα ισχυρό εργαλείο διαχείρισης όλων των εκδηλώσεων του νου.

Μέσω της πρακτικής των μάντρα, εξοικονομούμε την χαμένη ενέργεια του νου.

Το μάντρα πρέπει να επαναληφθεί χιλιάδες φορές. Στην αρχή το επαναλαμβάνουμε δυνατά. Οι δονήσεις είναι εξωτερικές και τα αποτελέσματα είναι χονδροειδή. Σταδιακά όμως, καθώς ο νους ησυχάζει, οι δονήσεις γίνονται πιο δυναμικές. Τότε είναι που τα μαντρας αγγίζουν πιο βαθιά στη συνείδηση, διαπερνούν το συνειδητό και υποσυνείδητο και διεισδύουν στο ασυνείδητο. Όταν συμβεί αυτό, όλα τα σαμσκαρας και οι πνευματικοί σχηματισμοί καταστρέφονται.

 

Om is the most powerful, the most benign of all the mantras.

 

Οι σκέψεις κατά τη διάρκεια του μάντρα.

 

Σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας σκεφτόμαστε και ξανασκεφτόμαστε συνεχώς, με το 99% των σκέψεών μας να είναι ανούσιες. Πόση πολύ ενέργεια χάνουμε σε όλη αυτή τη φλυαρία του νού! Καθώς κάνουμε την απαγγελία του μάντρα, θα παρατηρήσετε οτι αυτή η φλυαρία γίνεται αντιληπτή και διογκώνεται. Το μυαλό γίνεται φλύαρο και δραστήριο. Όσο μένουμε απασχολημένοι, είμαστε ήρεμοι, και ο νους είναι σιωπηλός.  Αλλά όταν ξεκινάμε να συγκεντρώνόμαστε στο μάντρα, όλα βγαίνουν στην επιφάνεια. Όσο εξασκείστε στο μάντρα σας, το μυαλό γίνεται έντονα δραστήριο, και αυτό, όσο περίεργο και αν ακούγεται, είναι καλό. Δε χρειάζεται να είναι σιωπηλό και ήρεμο. Χρειάζεται να αντιμετωπίσετε το μυαλό σας, να το παρατηρήσετε. Αν περιμένετε ο νους να μείνει ήρεμος όση ώρα κάνετε την πρακτική του μάντρα σας, τότε κάνετε λάθος. Το να εναντιώνεστε στον νου σας είναι σαν να εναντιώνεστε στη ζωή. Τίποτα δε μπορεί να δημιουργηθεί, να ανακαλυφθεί, να συνειδητοποιηθεί, να κατακτηθεί, αν δε δουλέψει πρώτα ο νους. Επομένως όταν κάνετε την πρακτική των μαντρα, παρατηρήστε όσα έρχονται στον νου σας. Καθώς εστιάζετε το βλέμμα σας στην άκρη της μύτης, στην αναπνοή και στο μάντρα, οδηγήστε πιο βαθιά στον νου, και οι εκδηλώσεις του γίνονται πιο έντονες. Σκοπός δεν είναι να ελέγξουμε, ή να σταματήσουμε το μυαλό. Το μυαλό είναι σύμμαχός μας στη ζωή. Το να απαρνηθούμε τον νου, σημαίνει πως απομακρυνόμαστε από αυτό που είμαστε.

“Man does not live by faith or belief. Man lives by an absolutely cruel sense of discovery, and great things have come out of it. Faith and belief have their limitations, but discovery has no limitations. You can explore into eternity, into infinity and keep on going as far as you will. That’s discovery, that’s adventure. But once you stop and say, ‘I have found it’, that is faith or belief, and that is setting limitations to your capacity, to your potentialities.”

Σχηματισμοί του νου

 

Κάθε μάντρα έχει έναν συγκεκριμένο ήχο. Υπάρχουν κάποιοι που είναι ηπιότεροι και άλλοι πιο δυνατοί. Οι επιστήμονες θεωρούν οτι κάθε φορά που δημιουργείται ένας ήχος, τα εγκεφαλικά κύματα αλλάζουν. Στην τάντρα λέγεται οτι όταν παράγεται ένας ήχος αλλάζουν οι σχηματισμοί του μυαλού.  Το μυαλό αποτελείται από συνδυασμό σχηματισμών. Αυτοί οι σχηματισμοί λέγονται samskaras. Σαμσκάρας είναι τα κάταλοιπα εμπειριών των μετενσαρκώσεων. Ο,τι έχει βιωθεί μέσω των αισθήσεων, μένει εντυπωμένο στον υποσυνείδητο νου. Αυτές οι εντυπώσεις ή σχηματισμοί, είναι άπειροι και δεν είναι απόλυτα αντιληπτοί. Άλλοι είναι σημαντικοί και επηρεάζουν τον χαρακτήρα μας, ενώ άλλοι ασήμαντοι, άλλοι μας ακολουθούν για πάντα, και άλλοι για λίγες στιγμές μόνο.

Οι τόσες ασήμαντες σκέψεις που εμφανίζονται συνεχώς στον νου, ειδικά κατα τη διάρκεια του διαλογισμού, δηλώνουν οτι δεν έχουμε απαλλαγεί από όλους αυτούς τους σχηματισμούς του νου. Γι’αυτό και απαιτείται αυτός ο πνευματικός “καθαρισμός” μέσω του διαλογισμού που λέγεται chitta shuddhi. Η πρακτική των μαντρα είναι μια μέθοδος chitta shuddhi, εφόσον γίνεται με επίγνωση των σκέψεων του νου κατα τη διάρκεια της πρακτικής του μαντρα.

Οι σχηματισμοί του νου έχουν τρία εύρη. Το πρώτο λέγεται vikshepa (distraction) όπου ο νους ενοχλείται από σκέψεις κατα τη διάρκεια του διαλογισμού, και μεταπηδά συνεχώς από τη μία σκέψη στην άλλη.

Ο δεύτερος σχηματισμός λέγεται vikalpa (one-pointedness) και αφορά το διαχωρισμό του νου από τις αισθήσεις, και τη συγκέντρωσή του σε ένα σημείο. Τότε μπορεί να υπάρξουν οράματα, τα οποία δε μπορεί να διώξει ο νους. Και σε αυτή την περίπτωση το μαντρα θα διώξει τα οράματα αυτά.

Ο τελευταίος σχηματισμός λέγεται laya (total dissolution), όπου η συνειδητότητα χάνεται και υπάρχει το απόλυτο κενό.

Και οι τρεις σχηματισμοί αντιμετωπίζονται με την απαγγελία του μαντρα, και ο νους μετασχηματίζεται.

 

Σκοπός των μάντρα

 

Τα μάντρα χρησιμεύουν ώστε να ανακαλύψουμε τον ασυνείδητο νου, τους σχηματισμούς του, τα σαμσκαρας, τις εντυπώσεις που έχουν καταγραφεί από όλες τις εμπειρίες μας, και να επηρεάσουμε το συνειδητό μας και το πεπρωμένο μας.

Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε τον νου, τις σκέψεις που δημιουργεί, να τον αποδεχθούμε και να συμφιλιωθούμε μαζί του. Είναι πάρα πολλοί οι άνθρωποι που υποφέρουν από τύψεις, από ανησυχίες, από το αίσθημα της κατωτερότητας εξαιτίας των σκέψεών τους. Αν μπορούσαμε να αποδεχθούμε τον νου και τις σκέψεις αυτές, αν μπορούσαμε να μάθουμε να ζούμε μαζί τους, να ανακαλύψουμε τους λόγους που εκφράζονται, θα είμασταν σαφέστατα πιο ευτυχισμένοι. Χρειάζεται να παρατηρήσουμε σαν απλοί παρατηρητές όλα όσα συμβαίνουν μέσα μας και γύρω μας. Το ίδιο κάνουμε και κατα την απαγγελία των μάντρα. Μόλις την ολοκληρώσουμε, αφήνουμε το μάλα και σταματάμε. Συγκεντρώνουμε τον νου σε ένα σημείο για πέντε λεπτά και οραματιζόμαστε το σύμβολο του μάντρα. Αυτή η πρακτική θεωρείται μια θεραπεία των πνευματικών προβλημάτων μας. Δεν αντικαθιστά τον ψυχολόγο, αλλά είναι ένα βήμα προς την απελευθέρωση από τα δεσμά που μας ταλαιπωρούν. Λέγεται μάλιστα οτι όσο εξασκείται κανείς στο μάντρα του, τόσο ο νους μετασχηματίζεται, γίνεται τηλεπαθητικός, διαισθητικός, ψυχοτηλεκινητικός. Γίνεται όλα όσα επιθυμεί, αρκεί να γνωρίζει κανείς να τον χρησιμοποιεί σωστά. Βέβαια δε μπορεί να περιμένουμε από τον νου να γίνει απόλυτα γαλήνιος. Χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε οτι το στρες είναι κομμάτι της ζωής μας και χρειάζεται να το αποδεχόμαστε, να το εκμεταλλευόμαστε όσο πιο δημιουργικά μπορούμε και να ζούμε με αυτό. Ο νους δε θα σταματήσει με τα μάντρα, αλλά θα απελευθερωθεί, θα εκφραστεί. Για να γαληνέψει ο νους, χρειάζεται πρώτα να αντιμετωπίσει και να βιώσει όλα όσα με φόβο κρύβει και όλες εκείνες τις σκέψεις που σαν άγρια ζώα μας φοβίζουν και μας ταλαιπωρούν.

“Stress is struggle; struggle is life, and life is progress.”

Τρόποι απαγγελίας ενός μάντρα

 

Υπάρχουν τέσσερις τρόποι να γίνει η απαγγελία των μάντρα.

(i) baikhari – δυνατά, μέσω του στόματος,

(ii) upanshu – ψιθυριστά, με την κίνηση των χειλιών, αντιληπτό μόνο από τον ασκούμενο

(iii) manasik – σιωπηλά, στον νου, χωρίς την κίνηση των χειλιών ή της γλώσσας,

(iv) ajapa japa – αυθόρμητα με την αναπνοή.

 

Κάθε τρόπος δημιουργεί διαφορετικό είδος κυμάτων. Για τα καλύτερα αποτελέσματα πρώτα κάνουμε πρακτική στο μάντρα δυνατά με το στόμα. Ξεκινάμε με αυτόν τον τρόπο διότι συνήθως ο νους είναι ανήσυχος, οπότε τον βοηθάμε να συγκεντρωθεί σε αυτό που κάνουμε. Μετά από κάποιους μήνες, απλά ψιθυρίζουμε το μαντρα με τα χείλη, χωρίς την παραγωγή δόνησης. Έπειτα από ένα χρόνο περίπου, συγκεντρωνόμαστε στο κέντρο των φρυδιών, στην άκρη της μύτης ή ένα άλλο σημείο και επαναλαμβάνουμε το μάντρα σιωπηλά, συγχρονίζοντάς το με τους παλμούς της καρδιάς. Τέλος κάνουμε την πρακτική αυθόρμητα με τον ρυθμό της αναπνοής. Αυτή είναι και η πιο σημαντική μορφή μάντρα. Εαν επιθυμούμε να διεισδύσουμε στη συνείδηση, να φτάσουμε στο σημείο όπου προέρχονται οι σκέψεις, εκεί από όπου προέρχεται η συνείδηση και αρχίζει η εξέλιξη, τότε χρειάζεται να γίνει η πρακτική ajapa japa.

 

Πώς διαλέγουμε ένα μάντρα

 

Αν ξεκινήσουμε με ένα μάντρα, καλό θα ήταν να επιμείνουμε με αυτό, χωρίς να το αλλάξουμε.  Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα διαφορετικό μάντρα όταν θέλουμε να πετύχουμε κάποιο συγκεκριμένο σκοπό, αλλά αφού αυτός εκπληρωθεί, επιστρέφουμε στο αρχικό μας μαντρα. Το προσωπικό μας μάντρα θα μας το δώσει ο γκουρου, εκείνος που μας διδάσκει, και που φωτίζει τη συνειδητότητά μας. Ο γκουρου αποφασίζει το μαντρα μας σύμφωνα με το ζώδιό μας, την ιδιοσυγκρασία μας, την πάθησή μας, ή το πνευματικό μονοπάτι μας. Αφού λάβουμε το μάντρα, κάνουμε πρακτική καθημερινά για 5 με 10 λεπτά. Και μην ανησυχείτε αν απαγγέλετε το μάντρα σας σωστά. Αν είστε απόλυτα συγκεντρωμένοι με επίγνωση, θα αντιληφθείτε το μάντρα σας.

 

Το μάντρα Om, Soham και το Gayatri mantra είναι αρκετά γνωστά μάντρα, και είναι ευεργετικά για όλους. Το Mahamrityunjaya μαντρα είναι ευεργετικό για την υγεία και ευεξία, το Gayatri μαντρα για ψυχική ηρεμία και σοφία, και το pranava μαντρα, Ωμ, για ειρήνη και πνευματική αφύπνιση.  Παρ’όλα αυτά καθένας μας χρειάζεται ένα προσωπικό μάντρα από ένα guru.

 

Το mahamrityunjaya μαντρα απαγγέλεται τουλάχιστον 24 φορές κάθε μέρα. Η έννοιά του  αφορά τον Θεό Σίβα, αλλά αυτό δεν έχει τόση σημασία όσο οι δονήσεις που δημιουργεί. Κάθε μάντρα δημιουργεί συγκεκριμένη δόνηση στο σώμα. Το ίδιο μας το σώμα έχει δική του διάσταση δόνησης. Τα κύτταρά μας δονούνται αρμονικά μεταξύ τους. Όταν αυτή η αρμονία διασπαστεί, τότε αρχίζει το σώμα να πεθαίνει. Στο θάνατο, οι δονήσεις σταματούν, τα κύτταρα χάνουν τη ζωτικότητά τους, και η ζωτική δύναμη φεύγει από το σώμα. Η δόνηση είναι ένδειξη ύπαρξης ζωτικής δύναμης.

 

Το Gayatri μαντρα διδάσκεται στα παιδιά στην ηλικία των 8, τότε που ξεκινούν την εκπαίδευσή τους στο σχολείο, διότι βοηθά στη μνημη, τη σοφία, την αντίληψη, τη διεύρυνση της συνειδητότητας, και τη διάνοια. Απαγγέλλεται 24 φορές κάθε μέρα.

 

Gayatri Mantra

Om Bhur Bhuvah Swaha,

Om Tat Savitur Varenyam

Bhargo Devasya Dhimahi,

Dhiyo Yo Nah Pracho Dayateh

Τρόποι απαγγελίας ενός μάντρα

 

Υπάρχουν τέσσερις τρόποι να γίνει η απαγγελία των μάντρα.

(i) baikhari – δυνατά, μέσω του στόματος,

(ii) upanshu – ψιθυριστά, με την κίνηση των χειλιών, αντιληπτό μόνο από τον ασκούμενο

(iii) manasik – σιωπηλά, στον νου, χωρίς την κίνηση των χειλιών ή της γλώσσας,

(iv) ajapa japa – αυθόρμητα με την αναπνοή.

 

Κάθε τρόπος δημιουργεί διαφορετικό είδος κυμάτων. Για τα καλύτερα αποτελέσματα πρώτα κάνουμε πρακτική στο μάντρα δυνατά με το στόμα. Ξεκινάμε με αυτόν τον τρόπο διότι συνήθως ο νους είναι ανήσυχος, οπότε τον βοηθάμε να συγκεντρωθεί σε αυτό που κάνουμε. Μετά από κάποιους μήνες, απλά ψιθυρίζουμε το μαντρα με τα χείλη, χωρίς την παραγωγή δόνησης. Έπειτα από ένα χρόνο περίπου, συγκεντρωνόμαστε στο κέντρο των φρυδιών, στην άκρη της μύτης ή ένα άλλο σημείο και επαναλαμβάνουμε το μάντρα σιωπηλά, συγχρονίζοντάς το με τους παλμούς της καρδιάς. Τέλος κάνουμε την πρακτική αυθόρμητα με τον ρυθμό της αναπνοής. Αυτή είναι και η πιο σημαντική μορφή μάντρα. Εαν επιθυμούμε να διεισδύσουμε στη συνείδηση, να φτάσουμε στο σημείο όπου προέρχονται οι σκέψεις, εκεί από όπου προέρχεται η συνείδηση και αρχίζει η εξέλιξη, τότε χρειάζεται να γίνει η πρακτική ajapa japa.

 

See Also


Πώς διαλέγουμε ένα μάντρα

 

Αν ξεκινήσουμε με ένα μάντρα, καλό θα ήταν να επιμείνουμε με αυτό, χωρίς να το αλλάξουμε.  Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα διαφορετικό μάντρα όταν θέλουμε να πετύχουμε κάποιο συγκεκριμένο σκοπό, αλλά αφού αυτός εκπληρωθεί, επιστρέφουμε στο αρχικό μας μαντρα. Το προσωπικό μας μάντρα θα μας το δώσει ο γκουρου, εκείνος που μας διδάσκει, και που φωτίζει τη συνειδητότητά μας. Ο γκουρου αποφασίζει το μαντρα μας σύμφωνα με το ζώδιό μας, την ιδιοσυγκρασία μας, την πάθησή μας, ή το πνευματικό μονοπάτι μας. Αφού λάβουμε το μάντρα, κάνουμε πρακτική καθημερινά για 5 με 10 λεπτά. Και μην ανησυχείτε αν απαγγέλετε το μάντρα σας σωστά. Αν είστε απόλυτα συγκεντρωμένοι με επίγνωση, θα αντιληφθείτε το μάντρα σας.

 

Το μάντρα Om, Soham και το Gayatri mantra είναι αρκετά γνωστά μάντρα, και είναι ευεργετικά για όλους. Το Mahamrityunjaya μαντρα είναι ευεργετικό για την υγεία και ευεξία, το Gayatri μαντρα για ψυχική ηρεμία και σοφία, και το pranava μαντρα, Ωμ, για ειρήνη και πνευματική αφύπνιση.  Παρ’όλα αυτά καθένας μας χρειάζεται ένα προσωπικό μάντρα από ένα guru.

 

Το mahamrityunjaya μαντρα απαγγέλεται τουλάχιστον 24 φορές κάθε μέρα. Η έννοιά του  αφορά τον Θεό Σίβα, αλλά αυτό δεν έχει τόση σημασία όσο οι δονήσεις που δημιουργεί. Κάθε μάντρα δημιουργεί συγκεκριμένη δόνηση στο σώμα. Το ίδιο μας το σώμα έχει δική του διάσταση δόνησης. Τα κύτταρά μας δονούνται αρμονικά μεταξύ τους. Όταν αυτή η αρμονία διασπαστεί, τότε αρχίζει το σώμα να πεθαίνει. Στο θάνατο, οι δονήσεις σταματούν, τα κύτταρα χάνουν τη ζωτικότητά τους, και η ζωτική δύναμη φεύγει από το σώμα. Η δόνηση είναι ένδειξη ύπαρξης ζωτικής δύναμης.

 

Το Gayatri μαντρα διδάσκεται στα παιδιά στην ηλικία των 8, τότε που ξεκινούν την εκπαίδευσή τους στο σχολείο, διότι βοηθά στη μνημη, τη σοφία, την αντίληψη, τη διεύρυνση της συνειδητότητας, και τη διάνοια. Απαγγέλλεται 24 φορές κάθε μέρα.

 

Gayatri Mantra

Om Bhur Bhuvah Swaha,

Om Tat Savitur Varenyam

Bhargo Devasya Dhimahi,

Dhiyo Yo Nah Pracho Dayateh

Το μάντρα Om, είναι η σύνθεση όλων των μαντρα, και οδηγεί στη φώτιση της συνειδητότητας και την εσωτερική γαλήνη.

 

Τί σημαίνουν τα μάντρα

 

Τα μάντρα είναι ένας συνδυασμός/σύνδεση δυναμικών ηχητικών κυμάτων. Δε χρειάζεται να γνωρίζουμε τί σημαίνουν (αν σημαίνουν κάτι), γιατί δεν είναι αυτό που μετράει. Σημασία έχει ο ήχος των κυμάτων που δημιουργούνται από τα μάντρα, τα οποία επηρεάζουν τον εγκέφαλο και το σύμπαν γύρω μας.

Τα μάντρα έχουν ήχο και μορφή. Το πιο δυνατό στοιχείο τους είναι ο ήχος τους.

 

Κανόνες πρακτικής των μαντρα

 

* Μόλις λάβετε ένα μαντρα από τον γκουρου σας, δεν πρέπει να το αλλάξετε ποτέ εκτός αν το ζητήσει ο γκουρου.

* Το μαντρα είναι απόλυτα προσωπικό και δεν πρέπει να το μοιράζεστε με άλλους.

* Το μαντρα μπορεί να επαναληφθεί οπουδήποτε οποτεδήποτε αν και είναι καλύτερα να γίνεται πρακτική συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα, είτε πολύ πρωί μετα τις asana και pranayama ή πριν τον ύπνο το βράδυ.

* Η πρακτική μπορεί να γίνει με ή χωρίς μαλα, σε οποιαδήποτε στάση. Ιδανικά χρησιμοποιούμε το μαλα και καθόμαστε σε στάση διαλογισμού.

* Φοράμε χαλαρά ρούχα και άνετα.

* Μην προσπαθείτε να συγκεντρωθείτε αλλιώς θα δημιουργηθεί ένταση.

* Επαναλάβετε το μαντρα γρήγορα αν ο νους είναι ενοχλημένος, ή αργά αν ο νους είναι ήρεμος. Αν νυστάζετε, απαγγέλετε φωναχτά.

* Το μαλα που χρησιμοποιείται για την πρακτική του μαντρα δε δανείζεται ούτε φοριέται στον λαιμό. Όταν δε χρησιμοποιείται, το φυλάσσετε σε μια μικρή θήκη.

 

Γράφει η :
Σοφία Σταράμου
 Φυσικοθεραπεύτρια, ΤΕΙ Αθήνας
 Yoga instructor – International Yoga Alliance
 Hatha yoga, Vinyasa yoga, Restorative yoga, Aerial
yoga,
Θεραπευτική προσέγγιση της yoga (healing aspects of yoga) Thai yoga massage therapist
                          Clinical pilates instructor,Rehabilitation technics instructor

What's Your Reaction?
Excited
1
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0

© 2019 Yoginimama Powered by e-iT

Scroll To Top