Now Reading
Pawanmuktasana – η γιόγκικη πρακτική που επιδρά θετικά στην υγεία μας

Pawanmuktasana – η γιόγκικη πρακτική που επιδρά θετικά στην υγεία μας

Pawanmuktasana - η γιόγκικη πρακτική που επιδρά θετικά στην υγεία μας

Η Pawanmuktasana είναι μια σύνθεση τριών σανσκριτικών λέξεων,της pawan που σημαίνει αέρας, (στην αγιουβέρδα ο άερας λέγεται ‘vata’ ή ‘vayu’),της mukta, που σημαίνει απελευθέρωση,και της asana, που σημαίνει στάση ή θέση.Επομένως, pawanmuktasana σημαίνει η στάση που απελευθερώνει τον υπερβολικό αέρα από το σώμα. Είναι μια πολύ σημαντική σειρά πρακτικών, και μια από τις πιο εξαιρετικές συνεισφορές του Πανεπιστημίου Γιόγκα του Μπιχάρ, και των διδασκαλιών του Παραμχάμσα Σατυανάντα.

Η Pawanmuktasana (παουανμουκτάσανα) είναι μια σειρά γιόγκικων πρακτικών (asana) η οποία επιδρά σε νού και σώμα, διατηρώντας την υγεία τους, και αντιμετωπίζοντας τις ασθένειές τους. Σαν πρακτική ασκήσεων τη χρησιμοποιούμε προπαρασκευαστικά, δίνοντας στον ασκούμενο την ευκαιρία να έχει επίγνωση των σωματικών του κινήσεων, και των λεπτών τους επιδράσεων. Οι ασκήσεις, “λύνουν” όλες τις αρθρώσεις και χαλαρώνουν τους μύες, ευνοώντας την ελεύθερη κυκλοφορία της ενέργειας (prana) μέσα από τα ενεργειακά κανάλια (nadis) του σώματος.  Όσο για το επίπεδο δυσκολίας της, μπορεί να εφαρμοστεί από όλους, αρχάριους και προχωρημένους, ηλικιωμένους ή ασθενείς, ειδικά το πρώτο μέρος της.

Η επίδραση της Παουανμουκτάσανα στο σώμα δεν αφορά μόνο τις αρθρώσεις, τους μύες και τα αέρια, αλλά και τα οστά, τα υγρά του σώματος, τον ηλεκτρισμό, το αυτόνομο νευρικό σύστημα, τις ορμονικές λειτουργίες, τις λειτουργίες των οργάνων και κάθε χρόνια πάθηση σωματική ή ψυχοσωματική λόγω κακής χρήσης του σώματος και των ψυχικών μας και ενεργειακών αποθεμάτων. Την επιλέγουμε για να επαναφέρουμε την υγεία μας, επιδρώντας σε σωματικό και ψυχικό επίπεδο.

 

Καθώς κάνουμε τις ασκήσεις της Pawanmuktasana μεταφέρουμε το βάρος μας από το ένα μέλος του σώματος στο άλλο, διατείνουμε ή συσπάμε τους μύες, απομακρύνουμε ή μαζεύουμε τα μέλη του σώματός μας και παράγουμε ηλεκτρισμό σε όλο το σώμα μας. Έτσι αυξάνουμε τα ποσοστά της ενέργειάς μας και την ποιότητά της. Αυτός είναι και ο τρόπος να επιδράσουμε σε ψυχικό και πνευματικό επίπεδο, αφού αυτή η ενέργεια ή πράνα μπορεί να ξυπνήσει ενεργειακά κέντρα και λεπτοφυείς αδένες που είναι υπεύθυνοι για τη σύνδεσή μας με το ανώτερο είναι μας. Θα το αισθανθείτε όταν το σώμα σας γίνει ανάλαφρο και υγιές.

 

Η πρακτική της Pawanmuktasana έχει άμεσα αποτελέσματα στην αντιμετώπιση της ασθένειας. Μπορεί να χρειαστούν παραλλαγές, και μεγάλο χρονικό διάστημα εφαρμογής της πρακτικής, αλλά λέγεται οτι μπορεί να βελτιώσει μια μεγάλη γκάμα ασθενειών, από το διαβήτη και την υπέρταση μέχρι τη δυσκοιλιότητα και τον καρκίνο. Η επίδραση αυτή οφείλεται στην παραγωγή της πράνα ή ενέργειας, λόγω του περιεχομένου των ασκήσεων, του τρόπου που κινούμε τα μέλη μας, της σειράς με την οποία εκτελούνται οι ασκήσεις, και του τρόπου που θα τις εκτελέσουμε.

Η Pawanmuktasana  χωρίζεται σε τρείς ομάδες.

Η πρώτη αποτελείται από αντιρευματικές ασκήσεις, η δεύτερη από αντιγαστρικές ασκήσεις, και η τρίτη από ασκήσεις που ξεμπλοκάρουν την ενέργεια. Έχουν συγκεκριμένη σειρά, και χρειάζεται να τελειοποιούνται πριν κάποιος προχωρήσει στις επόμενες άσανες της χάθα γιόγκα.

Η πρώτη ομάδα της Παουανμουκτάσανα επιδρά στις ρευματικές παθήσεις, και είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για αρχάριους, για άτομα που αναρρώνουν, άτομα που είναι δύσκαμπτα ή έχουν κάποια ιδιαιτερότητα στην κίνηση και υγεία τους, και για εκείνους που θέλουν να γίνουν πιο εύκαμπτοι στις αρθρώσεις και τους μύες, ή που πάσχουν από ρευματικές παθήσεις, υπέρταση, καρδιακά νοσήματα και δε μπορούν να κάνουν έντονη σωματική άσκηση. Και αυτό γιατί είναι μια σειρά ασκήσεων που είναι εύκολες και απλές, χωρίς όμως αυτό να τις κάνει ανούσιες. Αντιθέτως, δεν πρέπει να παραμελούνται ποτέ, και χρειάζεται να εκτελούνται με απόλυτη επίγνωση.

Ερευνώντας τις αντιρευματικές ασκήσεις της παουανμουκτάσανα, μπορούμε να αντιληφθούμε οτι χρησιμοποιούνται πολλοί μύες με ένα πολύ χαλαρό τρόπο. Υπάρχει μικρή ένταση, χωρίς πίεση, με αποτέλεσμα να απελευθερώνεται η ένταση που εκφράζεται με έντονο μυϊκό τόνο. Μέσα από τις διαφορετικές κινήσεις της κάμψης έκτασης και στροφής, διαφορετικά γκρουπ μυών ενεργοποιούνται και η λειτουργία τους ισορροπεί.

Το δεύτερο μέρος της Παουανμουκτάσανα επιδρά στο πεπτικό σύστημα. Αφορά κυρίως άτομα που πάσχουν από ενεργειακά μπλοκαρίσματα στην περιοχή της κοιλιάς, και από πεπτικά προβλήματα, δυσκοιλιότητα, οξέα, δυσπεψία, διαβήτη, κ.α. Αυτό το μέρος μπορεί να παρουσιάσει μεγαλύτερη δυσκολία στην εκτέλεσή του, ειδικά στο κάτω μέρος της πλάτης, γι’αυτό χρειάζεται να γίνεται με επίγνωση των περιορισμών του σώματος. Επομένως οι αντενδείξεις του δεύτερου μέρους αφορούν όλους εκείνους που βρίσκονται στην ανάρρωση μετά από χειρουργείο στην κοιλιακή χώρα, που πάσχουν από παθήσεις της πλάτης, που έχουν ισχιαλγία, δισκοπάθεια, καρδιακές παθήσεις και υπέρταση.

Το τρίτο μέρος της Παουανμουκτάσανα αφορά το ξεμπλοκάρισμα της ενέργειας, ειδικά στην περιοχή της σπονδυλικής στήλης, ενεργοποιώντας πνεύμονες και καρδιά και βελτιώνοντας το ενδοκρινικό σύστημα. Οι νευρο-μυϊκοί “κόμποι” λύνονται, κυρίως στην πυελική περιοχή. Όσοι έχουν μειωμένη ζωτικότητα και δύσκαμπτη πλάτη θα επωφεληθούν από τη σειρά του τρίτου μέρους των ασκήσεων. Επίσης θα επωφεληθούν όσοι αντιμετωπίζουν θέματα στην περιοχή της πυέλου, όπως είναι οι πόνοι περιόδου, και είναι χρήσιμο να εκτελούνται πριν και μετά την εγκυμοσύνη.  Εαν υπάρχει κάποια πάθηση στο σώμα, καλά θα είναι να συμβουλευτεί κανείς έναν ειδικό πριν ξεκινήσει την πρακτική των ασκήσεων.

Έξτρα πληροφορία:

Για να κατανοήσουμε καλύτερα την επίδραση των ασκήσεων της pawanmuktasana θα χρειαστεί να κατανοήσουμε καλύτερα την έννοια των τριών dosha της Αγιουβέρδικης Ιατρικής. Σύμφωνα λοιπόν με την Αγιουβέρδα το σώμα μας αποτελείται από τα τρία στοιχεία tridosha, το vata, το pitta και το kapha. Αυτά τα στοιχεία αποτελούν τη βάση της ανθρώπινης ύπαρξης και το βιοψυχοκοινωνικό μας περιβάλλον. Η λέξη vata μπορεί να μεταφραστεί ως εκείνο που κινεί τα πράγματα. Αποτελείται από το στοιχείο του αιθέρα και του αέρα, και σχετίζεται με την ενέργεια ή τη ζωτική δύναμη. Η περιοχή του σώματος στην οποία επικεντρώνεται είναι το παχύ έντερο.

Το στοιχείο pitta είναι εκείνο που χωνεύει. Αποτελείται από τα στοιχεία φωτιά και νερό, και σχετίζεται με τη ζέστη και το φως στο σώμα και το νου. Κυβερνά την πέψη και είναι η φωτιά που καίει τα άχρηστα προϊόντα. Εντοπίζεται στο λεπτό έντερο.

See Also


Το στοιχείο kapha σημαίνει εκείνο που συγκρατεί μαζί, η αρχή της συνοχής, της αγάπης και της αρμονίας. Αποτελείται από νερό και γή, και είναι η ουσία που συγκρατεί τα άλλα δύο στοιχεία. Εντοπίζεται στο στομάχι και σχετίζεται με την αποσύνθεση, τη στασιμότητα και την ασθένεια.

Αυτές οι ουσίες δεν υπάρχουν πραγματικά με μια μορφή. Αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένες ποιότητες ή χαρακτηριστικά του υλικού κόσμου. Επομένως όταν μιλάμε για απελευθέρωση του vata ή του αέρα δεν εννοούμε ένα υλικό που λέγεται vata, αλλά οτι απελευθερώνονται ορισμένες ποιότητες που αντιπροσωπεύονται από την έννοια του vata. Έτσι κατανοούμε και την ουσία της παουανμουκτάσανα, να απελευθερώνει τις ιδιότητες ή τα χαρακτηριστικά που αντιπροσωπεύει η vata, που είναι η αρχή της κίνησης και μπορεί να παρατηρηθεί στην κίνηση του αέρα και του ανέμου. Όταν αυτή η αρχή της κίνησης απελευθερωθεί, επηρεάζει και τα υπόλοιπα στοιχεία, pitta και kapha.

Εκεί που δεν υπάρχει κίνηση, υπάρχει στασιμότητα συσσώρευση άχρηστων ουσιών, εκφυλισμός και ασθένεια. Η κίνηση συνεπάγεται την αλλαγή, και η αλλαγή την ανανέωση και αναζωογόνηση. Επομένως, η παουανμουκτάσανα είναι η σειρά των ασκήσεων που απελευθερώνει την κίνηση, διώχνει τη στασιμότητα, τον εκφυλισμό, την ασθένεια, και επιτρέπει την αλλαγή, την ανανέωση και την αναζωογόνηση.

Το στοιχείο της κίνησης υπάρχει σε όλες τις λειτουργίες του σώματος. Στο νευρικό σύστημα, στους μύες, στις αρθρώσεις, στην κυκλοφορία του αίματος, στην πέψη κτλ. Όπου υπάρχει μεγάλη κινητικότητα υπάρχει ζωή. Όπου δεν υπάρχει κίνηση ή δραστηριότητα υπάρχει φθορά και θάνατος.

Πηγές:

  1. pawanmuktasana
  2. Pawanmuktasana: the Great Healer
  3. Investigating Pawanmuktasana On the basis of the nadi and meridian systems
  4. “Άσάνα Πραναγιάμα Μούντρα Μπάντα” – Σουάμι Σατυανάντα Σαρασουάτι, Bihar School of Yoga, Munger, Bihar, India, 3η Ελληνική Έκδοση 2002

Γράφει η :
Σοφία Σταράμου
 Φυσικοθεραπεύτρια, ΤΕΙ Αθήνας
 Yoga instructor – International Yoga Alliance
 Hatha yoga, Vinyasa yoga, Restorative yoga, Aerial
yoga,
Θεραπευτική προσέγγιση της yoga (healing aspects of yoga) Thai yoga massage therapist
Clinical pilates instructor,Rehabilitation technics instructor

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0

© 2019 Yoginimama Powered by e-iT

Scroll To Top