Now Reading
Πώς να εφαρμόσουμε το σύστημα εκπαίδευσης Μοντεσσόρι στην καθημερινότητα

Πώς να εφαρμόσουμε το σύστημα εκπαίδευσης Μοντεσσόρι στην καθημερινότητα

Το σύστημα Μοντεσσόρι φροντίζει για τη συναισθηματική, σωματική, πνευματική, κοινωνική, ψυχική εκπαίδευση των παιδιών. Διαβάστε προηγούμενο άρθρο για να μάθετε περισσότερα για την παιδαγωγική Μοντεσσόρι : Σύστημα εκπαίδευσης Μοντεσσόρι

Και ενώ υπάρχουν σχολεία βασισμένα στη μοντεσσόρι παιδαγωγική, μπορούμε να βάλουμε αυτή τη μέθοδο και στην καθημερινότητά μας κάνοντας κάποιες μικρές αλλαγές στο σπίτι, στις δραστηριότητες των παιδιών και στη δική μας αντιμετώπιση. Δείτε παρακάτω λίγες από τις αλλαγές που μπορούμε να δοκιμάσουμε εμπνευσμένες από τη μέθοδο Μοντεσσόρι:

  1. Έχουμε σεβασμό στη μοναδικότητα του παιδιού.
    Κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες και ενδιαφέροντα και οφείλουμε να το σεβαστούμε.
    Αποφεύγουμε να το πιέζουμε να κάνει αυτό που “πρέπει” αλλά αυτό που επιλέγει, βάζοντας φυσιολογικά όρια.
  2. Τα παιδιά δρουν στο περιβάλλον, και εμείς τα παρατηρούμε, τα καθοδηγούμε, αντιλαμβανόμαστε όταν αλλάζει το ενδιαφέρον τους, τα συνασιθήματά τους και προσαρμοζόμαστε και αποδεχόμαστε.
  3. Ωθούμε τα παιδιά να χρησιμοποιούν τα χέρια τους, τις ικανότητές τους, να λύνουν ζητήματα, και να επεξεργάζονται.
  4. Χρησιμοποιούμε χαμηλά έπιπλα στο ύψος των παιδιών. Βάζουμε τα παιχνίδια ταξινομημένα από αριστερά προς τα δεξιά με σειρά που εξελίσσεται προοδευτικά, και επιτρέπουμε την ελευθερία των κινήσεων και των επιλογών.
  5. Χρησιμοποιούμε γράμματα και αριθμούς, σαν παιχνίδια. Τα παιδιά τα πιάνουν, τα ονομάζουν, τα μετρούν, τα ταξινομούν, και μέσα από την κίνηση μαθαίνουν.
  6. Αφήνουμε παιδιά μεγαλύτερα να παίζουν με μικρότερα. Τα μικρά παιδιά μπορούν να μάθουν από τα μεγαλύτερα, και τα μεγαλύτερα μπορούν να καθοδηγήσουν τα μικρότερα. Ωφελούνται και οι δύο.
  7. Τα παιδιά εκτός από τα μαθηματικά, τη γλώσσα και την ιστορία, χρειάζεται να αποκτούν και δεξιότητες που θα τα βοηθήσουν να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητα, όπως για παράδειγμα από το να δέσουν τα παπούτσια τους και να σερβίρουν νερό, μέχρι να αποταμιεύουν, να ξεκινούν μια επιχείρηση κτλ. Διαλέγουμε παιχνίδια που βοηθούν να αποκτηθούν τέτοιες ικανότητες.
  8. Χρειάζεται να παίζουμε με παιχνίδια που διεγείρουν τις αισθήσεις των παιδιών γιατί μέσα από τις αισθήσεις μπορούν να αντιληφθούν τον κόσμο. Βρείτε διαφορετικές υφές πραγμάτων για να πιάσει, ζυμώστε ένα ψωμάκι, μιμηθείτε ήχους ή δώστε του ένα μουσικό όργανο για να ανακαλύψει, αφήστε λουλούδια που δεν έχουν αγκάθια να ανακαλύψει και να μυρίσει, επιτρέψτε του να γευτεί διαφορετικές γεύσεις. Αισθανθείτε το ζεστό και το κρύο. Δώστε του διαφορετικά αντικείμενα για να τα ταξινομήσει ανα χρώμα, μέγεθος ή σχήμα.
  9. Ενώ εξηγούμε στο παιδί πώς μπορεί να παίξει με κάθε παιχνίδι, του επιτρέπουμε να παίξει μαζί του όπως εκείνο επιθυμεί.
  10. Τα παιδιά που μαθαίνουν τη μέθοδο μοντεσσόρι, κάνουν γιόγκα και διαλογισμό. Μπορείτε να ζητήσετε από έναν ειδικό να σας κατευθύνει
  11. Το δωμάτιο των παιδιών, ή το δωμάτιο δραστηριοτήτων τους χρειάζεται να είναι λιτό, με όλα τα χρώματα της ίριδας και με πολύ φυσικό φως για να μην αποσπάται η προσοχή τους.
  12. Εξοπλίζουμε το παιδικό δωμάτιο αρχικά με ένα χαμηλό ράφι εδάφους, με λίγα ξύλινα παιχνίδια που μπορεί να φτάσει μόνο του
  13. Τα ξύλινα παιχνίδια βοηθούν το παιδί να συνδεθεί, να φανταστεί, να γίνει δημιουργικό
  14. Αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε παιχνίδια με μπαταρίες, όπου το παιδί πατά ένα πλήκτρο και περιμένει να ψυχαγωγηθεί
  15. Αποφεύγουμε να τοποθετούμε ξύλινα παιχνίδια και ηλεκτρονικά παιχνίδια (παιχνίδια με μπαταρίες) μαζί. Αν γίνεται, αποφεύγουμε εντελώς τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αν σας έδιναν ένα χάμπουργκερ και ένα πιάτο φακές, ποιό θα τρώγατε;
  16. Αποφεύγουμε τα κρεβάτια με καγκελα
  17. Επιλέγουμε κρεβάτι με στρώμα που βρίσκεται χαμηλά στο έδαφος
  18. Χρησιμοποιούμε τον καθρέφτη για να κοιτάξει το παιδί τον εαυτό του, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να τραυματιστεί
  19. Αφήνουμε το ποτηράκι του σε ένα χαμηλό σημείο που μπορεί να το πιάσει, για να πίνει νερό όποτε θελήσει, μόνο του
  20. Δείχνουμε τον τρόπο που μαγειρεύουμε και αφήνουμε το παιδί να συμμετέχει στο σερβίρισμα του φαγητού
  21. Του δίνουμε αρμοδιότητες στο σπίτι στις οποίες μπορεί να ανταπεξέλθει
  22. Τοποθετούμε ένα βαρελάκι με νερό, με χειρολαβή για γέμισμα, και του επιτρέπουμε να γεμίζει το ποτηράκι του όποτε θελήσει να πιεί νερό
  23. Τοποθετούμε μια κρεμάστρα χαμηλά στο έδαφος για να κρεμάει τα ρούχα του.
  24. Τοποθετούμε έναν καθρέφτη στο ύψος των ματιών ώστε να παρατηρεί πώς τον ντύνουμε ή πώς φροντίζουμε το σώμα του.
  25. Του ζητάμε να μάθει μέσα από την κίνηση, δεν το εγκλωβίζουμε σε μια καρέκλα
  26. Αν θέλουμε να του αρέσει να διαβάζει και να μαθαίνει, τότε δείχνουμε τον ενθουσιασμό μας καθώς εξερευνάμε και ανακαλύπτουμε μαζί
  27. Χρησιμοποιούμε παιχνίδια που βοηθούν το παιδί να μάθει λέξεις, την αλφαβήτα, τους αριθμούς, τη λογική σκέψη, την επιχειρηματικότητα, την αντιμετώπιση απαιτήσεων της καθημερινότητας
  28. Του ζητάμε να καθαρίσει κάτι που λέρωσε όταν αυτό είναι εύκολη υπόθεση. Φροντίζει να αντιμετωπίζει με υπευθυνότητα τις καταστάσεις
  29. Εξηγούμε κάθε τι που κάνουμε και γιατί το κάνουμε, και δε χρησιμοποιούμε εκβιασμούς ή απειλές για να καταφέρουμε κάτι
  30. Πάντα μα πάντα λέμε την αλήθεια. Αν η αλήθεια είναι δύσκολο να ειπωθεί σε ένα μικρό παιδί, τότε προσπαθούμε με όσο πιο απλά λόγια να εξηγήσουμε τί συμβαίνει
  31. Όταν τα παιδιά ρωτούν, απαντάμε και εξηγούμε με απλές λέξεις σε αυτό που μας ρώτησαν
  32. Σε μικρά παιδιά δε χρησιμοποιούμε πολλά λόγια γιατί μπορεί να χάσουν το ενδιαφέρον τους. Λίγα και καλά.
  33. Μαθαίνουμε στα παιδιά να φροντίζουν τον εαυτό τους, όπως να πλένουν τα χέρια τους και τα δόντια τους, εξηγώντας πόσο σημαντικό είναι αυτό
  34. Έχουμε σεβασμό στην προσωπικότητα των παιδιών, δεν υψώνουμε τη φωνή μας αλλά εξηγούμε, δεν μαλώνουμε αλλά ζητάμε, δεν κρύβουμε την αλήθεια ούτε λέμε ψέματα αλλά συζητάμε με τρόπο που ένα παιδί μπορεί να καταλάβει.
  35. Δε ντροπιάζουμε ένα παιδί δημόσια, ούτε όταν είμαστε μόνοι μαζί του, σεβόμαστε την προσωπικότητά του και του επισημαίνουμε με ήρεμο και σταθερό τόνο τί μπορεί να έκανε λάθος. Ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή του.
  36. Αν θέλουμε να έχει ένα παιδί αυτοπεποίθηση, χρειάζεται πρώτα να αποδεχθούμε εμείς τον εαυτό μας, τα λάθη μας, τα ελαττώματά μας, και έτσι θα το μεταδώσουμε και στο παιδί μας
  37. Τα παιδιά χρειάζονται ευτυχισμένους γονείς. Γι’αυτό, ναι μεν πρωτεραιότητα έχουν τα παιδιά μας, αλλά δεν ξεχνάμε πως χρειαζόμαστε και εμείς αγάπη και φροντίδα και χρόνο για τον εαυτό μας
  38. Δεν πειθαρχούμε, δεν απαγορεύουμε, δε φυλακίζουμε. Δίνουμε επιλογή
  39. Δεν κατακρίνουμε, δεν ξεφτυλίζουμε, δε μιλάμε άσχημα ποτέ για εκείνο μπροστά του ή πίσω του
  40. Τονίζουμε τα χαρίσματά του, τα κατορθώματά του
  41. Είμαστε ευθείς και ειλικρινείς
  42. Παρέχουμε ασφάλεια στο μικρό παιδί
  43. Ακούμε τί έχει να πεί, και δεν το κατακρίνουμε
  44. Αν δεν κατακρίνουμε τις λάθος επιλογές του θα μπορέσει να τις διορθώσει. Του επισημαίνουμε τον σωστό τρόπο.

 

howwemontessori.typepad.com

 

See Also

clemaroundthecorner.com

 

What's Your Reaction?
Excited
1
Happy
1
In Love
1
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 Yoginimama Powered by e-iT

Scroll To Top