Σαβάσανα - η βαθιά χαλάρωση

Η σαβάσανα (savasana) είναι μία από τις στάσεις χαλάρωσης που χρησιμοποιούνται πριν ή μετά την πρακτική της γιόγκα, και θεωρείται ως η δυσκολότερη “άσκηση” για το σώμα και τον εγκέφαλο. Προέρχεται από τη λέξη shava शव, που σημαίνει πτώμα, με την ένοια της απόλυτης ακινησίας του σώματος.

Η χαλάρωση στη γιόγκα είναι η κατάσταση κατα την οποία το σώμα και ο νους μένουν ατάραχα, χωρίς να επηρεάζονται από εξωτερικά ερεθίσματα και σκέψεις. Αυτό προϋποθέτει την πλήρη ακινησία του σώματος, και τη σίγαση του νου. Με τον τρόπο αυτό, το μυαλό και το σώμα ηρεμούν και αποβάλλουν τις εντάσεις και το στρες.

Η χαλάρωση μπορεί να γίνει κάθε φορά που νιώθουμε σωματική ή πνευματική κούραση. Έτσι, ακόμη και μετά από μια κουραστική μέρα, το σώμα ανανεώνεται και ανακτά τις δυνάμεις του.

Η όποια μυϊκή σύσπαση κατα τη διάρκεια της σαβάσανα μπορεί να σημαίνει οτι το σώμα δεν έχει μάθει να αφήνεται

Για να μην τρέφουμε αυταπάτες όμως, πραγματική σωματική χαλάρωση δεν υπάρχει, καθώς ακόμη και στον ύπνο το μυϊκό σύστημα δεν παύει να είναι ενεργό. Επομένως, η σαβάσανα είναι η στάση όπου το σώμα δε μετακινείται, δεν παράγει εκούσια κίνηση ή σύσπαση, και ο νους παύει να ταυτίζεται με τις άπειρες σκέψεις του μυαλού. Νους και σώμα μένουν ανεπηρέαστα από τα εξωτερικά ή εσωτερικά ερεθίσματα. Καθώς η χαλάρωση ξεκινά, ο νους επικεντρώνεται στην αναπνοή. Γίνεται ένας απλός παρατηρητής.

Η παύση της ταύτισης με τις σκέψεις του νού ή αλλιώς η σίγασή τους έχει μεγάλο όφελος για τον εγκεφάλο. Παρατηρήστε για λίγο όταν χαλαρώνετε στον καναπέ σας, ή όταν περπατάτε στο δρόμο, τί μπορεί να σκέφτεστε. Πόσες πολλές διαφορετικές αποτυπώσεις, δηλώσεις, εικασίες, ανησυχίες ή σχέδια μπορεί να κάνει το μυαλό σας. Ναι, το μυαλό είναι φλύαρο, και δημιουργεί άπειρες φανταστικές ιστορίες αν του το επιτρέψουμε. Δεν είναι καν δικές μας αυτές οι σκέψεις, είναι δημιουργήματα του μυαλού με βάση το υποσυνείδητο και τα βιώματα. Φανταστείτε λοιπόν, αυτές οι σκέψεις να είχαν ένα πλήκτρο σίγασης και να μπορούσαν να ελαχιστοποιηθούν, σχεδόν να μην ακούγονται. Να παύαμε με μια απλή κίνηση να αγχωνόμαστε για τα έσοδα του μήνα, τις υποχρεώσεις και τα έξοδα, τις εξετάσεις και την οικογένεια, τους λογαριασμούς, την υγεία και τις υποθετικές κακές εξελίξεις του μέλλοντος. Θα νιώθαμε, για λίγο έστω, απόλυτα απελευθερωμένοι.

Η προσμονή και η επιθυμία είναι τα δεσμά του ανθρώπου.

Για να μην ξεφύγουμε όμως από το θέμα, η πρακτική της χαλάρωσης μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, όπως η αντίστροφη μέτρηση των αναπνοών, η απουσία σκέψεων, η συγκέντρωση σε κάποιο σκοπό, και πολλούς άλλους.

Μπορεί να διαρκέσει 5-10 λεπτά, ή και παραπάνω.

Η σαβάσανα είναι μια πρώτη πρώτη προσέγγιση του διαλογισμού.

Μπορείτε να βιώσετε τη διαδικασία της χαλάρωσης, και να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα για όσα σας προκαλεί να νιώσετε.

Πάμε λοιπόν!

Για να ξεκινήσετε τη διαδικασία χαλάρωσης, μπορείτε να ξαπλώσετε σε ύπτια κατάκλιση στο έδαφος, ή πάνω σε ένα μαλακό στρωματάκι γυμναστικής, ή στο κρεβάτι σας, ή όπου αλλού νιώθετε άνετα.

Υποστηρίξτε το κεφάλι σας και τους ώμους με ένα μαξιλάρι αν το χρειάζεστε, και με ένα ακόμη τους μηρούς σας αν νιώθετε την περιοχή της μέσης σε ένταση.

Μπορείτε να σκεπαστείτε ώστε το σώμα να είναι ζεστό και ήρεμο.

Τα μάτια παραμένουν κλειστά σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας για να μείνετε απερίσπαστοι από τα οπτικά ερεθίσματα.

Τα πόδια βρίσκονται περίπου στο άνοιγμα της λεκάνης, τα χέρια αφήνονται στο πάτωμα λίγο πιο μακριά από τον κορμό.

Οι παλάμες κοιτούν προς τα επάνω.

Το κεφάλι είναι σε ευθεία γραμμή με τη σπονδυλική στήλη.

Οι ωμοπλάτες παραμένουν μακριά από τα αφτιά.

Χαλαρώστε την περιοχή ανάμεσα στα φρύδια, κρατήστε τα βλέφαρα απαλά κλειστά, και νιώστε τα χείλη να ξεκολλούν ελαφρά ώστε να μειώσετε την ένταση στο σαγόνι σας.

Ξεκινά η στιγμή της συνειδητότητας. Η στιγμή της επαφής σας με τον πραγματικό σας εαυτό.

Αν είστε έτοιμοι, μπορείτε να ακούσετε το παρακάτω βίντεο.

Παρακαλώ κρατήστε τα μάτια κλειστά σε όλη τη διαδικασία.

“All we have is NOW

Γράφει η :
Σοφία Σταράμου
 Φυσικοθεραπεύτρια, ΤΕΙ Αθήνας
 Yoga instructor – International Yoga Alliance
Hatha yoga, Vinyasa yoga, Restorative yoga, Aerial
yoga,
Θεραπευτική προσέγγιση της yoga (healing aspects of yoga) Thai yoga massage therapist
Clinical pilates instructor,Rehabilitation technics instructor